Motorsport in "bestaande" stadions.

Als je de motorsport uitzendingen bekijkt zou je geneigd zijn te denken dat deze tak van sport alleen op speciale voor motorsport aangelegde banen plaats vind. De wegraces zijn op afgesloten circuits. Motocross wedstrijden vinden plaats op een, tijdelijke, in het land aangelegde baan. Een natuurlijke ondergrond die uit zand, grind of zelfs rotsen kan bestaan. Andere vormen van motorsport krijgen we niet of nauwelijks te zien hoewel verschillende takken van motorsport in het stadion plaatsvinden en goed toegankelijk voor het publiek zijn. Comfortabel en zeer goed zichtbaar. Voorbeelden van deze takken van motorsport: Recordpogingen, Baanraces, Speedway (Wembley) en Motobal.

Recordpogingen.

"Brooklands" 'n stadion speciaal voor motor- en autosport, ten zuidwesten van London. De baan was met 2,77 mijl in 1907 de langste van Europa en bestond uit twee rechte stukken en twee brede, verhoogde, cementen kombochten. Ontwerp van de baan was van William Holden, in 1897 nog de bouwer van de Holden motor. De rechte stukken van de baan werden in de 20er jaren veel gebruikt voor recordpogingen.

Stempel met afbeelding van Brooklands
Comoren - afbeelding van Joe S. Wright

Hiernaast Joe S. Wright, die samen met o.a. Temple, Lacey, Le Vack en Dixon ook wel "die van Brooklands" genoemd werd, die in 1930 met een JAPmotor het snelheidsrecord naar 220 km/u bracht.

Baanraces.

Overal in Europa waren aarden, cementen of houten pistes aangelegd die oorspronkelijk bedoeld waren voor paarden of fietsen maar al snel ook werden gebruikt voor motorfietsen. Een van de vroegste races was in 1903 op de wielerbaan in het Parijse Parc des Princes tussen de Fransman De Clement, op een door Adolphe Clement gebouwde viercilinder van 1200cc met een top van 115 km/u en Maurice Fournier op een door hemzelf gebouwde Fournier met staande tweecilinder Buchet motor van 2340cc en 22pk met een top van meer dan 120 km/u. De wedstrijd werd gewonnen door Fournier. Andere erkende pistecoureurs waren de gebroeders Harry en Charles Collier, de oprichters van matchless.

Houten baan in Pardubice, Tsjechië

Hiernaast een voorbeeld van zo'n houten baan in Pardubice, Tsjechië, waar tot ver in de dertiger jaren wedstrijden werden gehouden.

Stempel van Pardubice

Speedway.

Begonnen op paardenrenbanen, omstreeks 1902, werden, door het massaal opgekomen opdringerige publiek, die niets van het spektakel wilde missen, speedwayraces al snel gevaarlijk. Om verdere ongelukken te voorkomen stelt de FICM, voorloper van de FIM, een reglement op. De speedway- wedstrijden moeten op ovale, harde, banen van 280 tot 400 meter met twee rechte stukken en 2 bochten van 180 graden, afgebakend door een 1.20 meter hoge barrière, verreden worden.

Stempel met afbeelding van Vojens Speedwaycenter

De rijders strijden in de diverse wedstrijden zoals in het Wembley stadion en Vojens speedwaycenter voor een plaats in de finale. Deze finale wordt meestal in een dag afgewerkt en aan het eind van de dag is de kampioen bekend. Uitzondering was de finale in het Olympisch stadion in 1987 die over twee dagen (7-8 september) uitgesmeerd was.

Liberia - afbeelding van Olympisch stadion Amsterdam

Stempel tgv. Wereldfinale Speedway in Amsterdam

Nico Helling (wordt vervolgd)

 

Naar boven   -   Terug naar vorige pagina   -   Home