Motorfiets of Niet?? Deel 4: Buitenbeentjes

Binnen de motorfietswereld zijn er nogal wat vreemdsoortige scheppingen die om de één of andere reden toch tot de motorfietsen gerekend kunnen worden. En… dat worden er steeds meer. We hebben al een paar van die buitenbeentjes her en der in de catalogus staan.

Zo kennen we allemaal wel de zegel van Goofy op een als motorfiets uitgedoste stier, de ruimtescooter van St. Vincent en de sneeuwscooters.

De verschillende "Funnies" blijven in de catalogus, maar je hoeft ze natuurlijk niet te verzamelen. De StarWars zwever en soortgelijke "motorfietsen" blijven ook opgenomen en daar zullen er, met de vloed van Voetnoot uitgiften in gedachten, waarschijnlijk nog wel een paar meer van komen.

De sneeuwscooters vormen een geval apart. Deze klasse van voertuigen is ondergebracht bij de FIM (Federation International de Motocyclettes) en, hoewel wij in Nederland niet veel kennis hebben van deze vervoersmethode en de daarmee beoefende sporten, ze horen toch bij ons verzamelgebied. Bij de Amerikaanse motorbond (AMA) staan er zelfs WK wedstrijden met snowmobiles op het program en worden de meest vreemde capriolen uitgehaald op glijders en track. Zo zag ik zelfs een dragrace competitie met sneeuwscooters in de modder (!) en doen ze daar ook wie het verst over water kan "rijden" met die dingen. "Trackies" (tsja, hoe noem je bij sneeuwscooters een wheelie?) van 100 meter en eindsnelheden van over de 100 mijl/uur (160 km/u) zijn echt geen uitzondering. Maar goed, sneeuwscooters horen er dus bij.

Waterscooters hebben ook een "motorstuur", maar lijken meer op een boot dan op een motorfiets. Zij zijn dan ook niet ondergebracht bij de FIM, maar bij de IJSBA (International Jet Ski Boat Association). Hoewel ik er zelf wel voor voel, komen deze niet in de MFN-catalogus. Anders wordt het als er een zegel uit zou komen met de al bestaande Quad‑Ski, een quad met intrekbare wielen, die daardoor een jet‑ski wordt.

Er zijn al tal van uitgewerkte ontwerpen die best wel eens in productie zouden kunnen gaan, al lijken de Bimotocycles en de door Dyson (die van de stofzuigers) op papier gezette airbike schier onhaalbare zaken.

Blijven en nog twee zaken over: motorfietsen met autostuur, en zegels die slechts zijdelings met onze verzameling te maken hebben, de zogenoemde dwarsverbanden.
Soms zijn er motorfiets‑achtigen waarvan we allemaal zeggen "Die hoort erbij", maar die toch niet aan de criteria voldoen. Wat als er een zegel met de Militaire gemaakt wordt?

 

Beiden geen motorfietsstuur. Of bijvoorbeeld de al bestaande zegels van de Segway?

Deze verdienen gewoon een plaats in de regionen van de motorrijwielen.

De dwarsverbanden zijn wat lastiger omdat ieder zijn eigen grenzen trekt. De één doet wel de zegels van banden erbij, terwijl de ander deze niet verzamelwaardig vindt maar weer wel de uitvinders (Daimler) en andere personen (coureurs als Joey Dunlop) tussen de stroken schuift.

Zouden we de dwarsverbanden ook opnemen in de catalogus, dan zou het wel een twintig‑delig verzamelwerk worden en daar passen we voor. Zegels als de Nederlandse Willempie uitgave kunnen natuurlijk wel een plaatsje krijgen in de Nieuwsbrief.

Het streven is om een bijgewerkte versie van de MFN-catalogus op de volgende bijeenkomst te kunnen presenteren. Een en ander hangt af van hoe mijn gesteldheid de komende weken is. Daarin worden dan de zegels opgenomen die voldoen aan de besproken criteria van de vier beschouwingen uit de Nieuwsbrieven. Mochten er dan zegels in staan waar jij je bedenkingen over hebt, dan moet je daar zelf maar een kruis door zetten.

Hans de Kloet

Dit is het laatste artikel in een serie van 4, waarin van een aantal twijfelgevallen zal worden toegelicht of/wanneer ze onder het begrip "motorfiets" gerekend worden. Deze richtlijnen worden ook gehanteerd om te beslissen of een uitgifte wel of niet in de nieuwe versie van de catalogus opgenomen gaat worden.

 

 

Naar boven   -   Terug naar vorige pagina   -   Home