60 jaar & 100 miljoen x Honda Super Cub

Het zal de meesten van jullie misschien ontgaan zijn maar de meest verkochte motorfiets is een lichte motorfiets, of eigenlijk bromfiets, uit Suzuka: de Honda Super Cub.
Sinds de introductie in 1958 hebben inmiddels (2018) meer dan 100 miljoen exemplaren de fabrieken verlaten.
Nadat Soichiro Honda in 1946 begon met de fabricage van clip-on motoren, simpelweg met de typenaam A, volgde een reeks opvolgers van de A, eindigend met de laatste clip-on motor (een 98 cc blokje) genaamd Cub F. Ook in Japan verlegde de interesse van het publiek zich naar de lichte motorfiets, dat wat de Duitsers een Moped noemden.
Met een groepje ontwikkelaars toog Honda naar het Europese om eens te kijken hoe de markt daar zich ontwikkelde. Takao Fujisawa zag dat de jeugd zich hier vooral op bromfietsjes als de NSU Quickly, Kreidlers, Puchjes en Zündapp Combinette verplaatste, mede door het gemakkelijke gebruik met de lage instap en plaatstalen frames (wat in vergelijking met buizenframes een besparing gaf). Terug in Japan werd een project gestart met de codenaam Super M (van Merchandising). Het scooterprincipe leende zich door de te kleine wieltjes niet voor de Japanse markt en daarom werd gekozen voor 10 inch wielen, een licht motortje van rond de 50 cc zonder startmotor en met een lage compressie, waardoor ook met een mindere kwaliteit benzine (laag octaangehalte) gereden kon worden. De berijder werd beschermd tegen spatwater en motorsmering door een kunststof bekleding die rondom het motortje werd aangebracht.
Gekozen werd voor de naam Super Cub, een verwijzing naar de laatste clip-on blokjes maar dan met het in de 50er jaren alom gebezigde voorzetsel Super erbij. Het werd dus de eerste bromfiets met af-fabriek bescherming van de berijder tegen het weer, een dichte kettingkast en richtingaanwijzers.
In die jaren was het gebruikelijk om motorfietsjes middels importeurs te verkopen, maar Honda koos ervoor om wereldwijd eigen dealerschappen te openen. Zo kon in Nederland al in 1962 een eigen import gestart worden.
Over de ontwikkeling van de Super Cub kunnen we wel dit hele clubblad vol schrijven, maar waar het hier om gaat is wat er voor ons filatelisten te vinden is. Ter gelegenheid van het jubileum heeft de Japanse Post enkele fraaie verzamelwerken uitgegeven.
Al eerder meldden we het vel ter gelegenheid van de vijftigste verjaardag van de Super Cub, uitgegeven in 2008:

Postzegelvel tgv. 50 jaar Honda Super Cub

In 2018 werd het wat grootser aangepakt en verschenen er twee verzameldozen over deze motorfiets.
In de eerste een zestal speldjes en een speciaal vel persoonlijke postzegels met afbeeldingen van de Super Cub door de jaren heen. Op de doos het speciale jubileumlogo van Honda en een dankwoord in meerdere talen.

Jubileumdoos tgv. 60 jaar en 1.000.000 stuks Honda Super Cub
Voorkant van de 1e jubileumdoos

Jubileumdoos tgv. 60 jaar en 1.000.000 stuks Honda Super Cub
Inhoud van de 1e jubileumdoos, links het vel persoonlijke postzegels

Speldje uit de jubileumdoos tgv. 60 jaar en 1.000.000 stuks Honda Super Cub
Een Super Cub speldje

De tweede doos is wat dikker, want die moet een heus metalen model van de Cub herbergen. Het vel PPzetten wijkt ook af van de eerstgenoemde maar herbergt wel een aantal van dezelfde afbeeldingen.

Jubileumdoos tgv. 60 jaar en 1.000.000 stuks Honda Super Cub
Voorkant van de 2e jubileumdoos

Jubileumdoos tgv. 60 jaar en 1.000.000 stuks Honda Super Cub
Inhoud van de 2e jubileumdoos, links het vel persoonlijke postzegels

Metalen schaalmodel uit de jubileumdoos tgv. 60 jaar en 1.000.000 stuks Honda Super Cub
Het Super Cub schaalmodel uit de doos

Het succes van de Honda Super Cub heeft een horde aan klonen van dit model opgeleverd en we mogen dus wel stellen dat dit model de motorwereld heeft veranderd.
Veel informatie vermeld is afkomstig van Wikipedia.

 

Hans de Kloet

 

Naar boven   -   Terug naar vorige pagina   -   Home