ADMV - Wat is dat?

Op de clubmiddag liet iemand mij een paar zegels zien met motorfietsen en de tekst "Spendenmarke" en het ADMV logo.

Nu kende ik deze zegeltjes wel, maar ik had er eigenlijk nooit acht op geslagen. Duidelijk is wel dat het geen postzegels zijn maar een soort van sponsorzegeltjes.

In het Oostblok moest alles controleerbaar zijn en dus ook alles wat maar met geld te maken had. Ook in de DDR werd deze regel toegepast.
Elke mark die betaald werd aan een vereniging voor bijdrage, lidmaatschap, donatie of sponsoring moest verantwoord kunnen worden. Daartoe kregen de verkopers/ontvangers vellen zegeltjes met een waarde. Betaalde je voor de entree van bijvoorbeeld een motorrace 6½ mark, dan kreeg je een tegenwaarde van dat bedrag aan zegels. Bij afrekenen moesten de vrijwilligers of beambten dus weer een zelfde bedrag aan geld en waardezegels kunnen afdragen anders was er iets fout gegaan. In de DDR waren vele sport- en andere organisaties actief, dus het is logisch dat er ook veel verschillende van dit soort zegels bestaan.

Het Allgemeiner Deutscher Motorsport Verband is sinds 1957 de overkoepelende organisatie voor alle gemotoriseerde sporten in Oost-Duitsland, en verstrekte zegels aan alle verenigingen die autosport, motorsport en gemotoriseerde watersporten organiseerden.
Zij verstrekte Eintritsmarken, Beitragsmarken, Gebührenmarken (Contributiezegels) en Spendenmarken en over die laatste, de zogezegd Steunzegels, gaat het hier.
Eerst waren de zegels alleen maar bedrukt met getallen, maar in 1965 werden voor het eerst twee zegels met motorvoertuigen uitgeven, twee oude auto's. In 1975 verscheen er een serie van acht zegels met auto's, waarvan alleen de Phänomobil op de zegel van 1 mark ons enigszins zal kunnen verwarmen.

In 1985 verscheen dan de serie met de motorfiets afbeeldingen, zeven in totaal.
Op het eerste zegel staat een Revierre uit 1904. Nog nooit van gehoord en ik kan hem ook op het internet niet vinden. Interessant is wel dat de motorfiets een viercilinder stermotor in het achterwiel heeft.

Van dit olijfgroene 50 pfennig zegel bestaan twee varianten: een fletse drukvariant en één met heldere kleuren.
Dan bestaan er van de 1 mark zegel eveneens twee varianten, maar dan met verschillende kleur en motorafbeelding. De ene heeft een blauwe achtergrond en laat een Böhmerland motorfiets uit 1927 zien, en op de andere zegel met een groene achtergrond vinden we een Wartburg anno 1897 met voorwielaandrijving.

De volgende waarde is die van 2 mark. Daarop een Windhoff uit 1928 tegen een groenige achtergrond.

De 3 mark zegel is blauw en toont een Megola uit het jaar 1923. De Megola heeft een vijfcilinder stermotor in het voorwiel en is wel één van de meest spectaculaire motorfietsen ooit gemaakt.

De laatste waarde, die van 5 mark, levert ons weer twee zegeltjes. De eerste met een oud-rode achtergrond laat een door DKW gemaakte Lomos van 1922 aanschouwen. Deze "Sessel-motorrad" werd voortbewogen door een 1-cilinder 123 cc (latere modellen 142,5 cc) tweetakt motortje met 1½ pk, waarmee hij wel 60 km/uur kon halen. Het was één van de eerste motorfietsen met een geveerd achterwiel.

Uiteraard zou ik bijna zeggen, op de laatste zegel uit de serie de eerste door een explosiemotor aangedreven tweewieler: de Daimler Einspur. Het was deze tegen een rode kleur afgebeelde motorfiets die in 1885 de eerste prestatie leverde en algemeen als eerste motorfiets beschouwd wordt.

Eigenlijk is dit al het tweede model want de allereerste Einspur (Single-Track-Car) of de Daimler Petroleum Reitwagen zoals de Duitsers hem plegen te noemen, had indirecte besturing.

Na de Wende bleef de ADMV actief in de nieuwe Duitse Deelstaten (het oude DDR-gebied) als een Sportbond. Naast de ADAC organiseren ze nog steeds auto- en motorsport evenementen, maar de bootactiviteiten zijn afgestoten. Hier nog een redelijk recente roodfrankering in blauw.

Hans de Kloet

 

 

Naar boven   -   Terug naar vorige pagina   -   Home