Van Kenneth kreeg ik deze foto van een Maleisische bakker op de Molenas Kriss SG.
|
| Dan komen we aan de blokken. Alle blokken dragen twee zegels van RM 1. De
tanding is zgn. gedeeltelijke lijntanding die in twee aparte processen is aangebracht,
hetgeen soms leuke verschuivingen tot gevolg heeft gehad, zie de afbeeldingen hiernaast.
Een andere variëteit bij de blokken is het "watermerk verticaal". Het watermerk in het papier, gevormd door grote letters, luidt "POST.OFFICE". |
Op het eerste blokje vinden we twee motoren van het merk
Comel. Het merk wordt geproduceerd door Alied Pacific Motor te Selangor. Dit bedrijf is in
2002 opgericht en is bij mij eigenlijk nog geheel onbekend. Het enige wat ik hiervan kan
melden is dat ze naast ruim acht modellen scooters ook lichte Quads fabriceren.
Op de achtergrond zien we hetzelfde plein als afgebeeld op de FDC van de Merdeka serie:
het Dataran Putrajaya te Putra.
Op het tweede blok staan de twee topmodellen van DEMAK. Links de Beetle en rechts de luxe Adventurer.
Demak is een gezamenlijk project van de staat en
buitenlandse investeerders in Kuching te Sarawak, en is pas in 2002 opgericht en in mei
2003 met de productie van motorfietsen begonnen.
Leuk vind ik nog wel dat op de website melding wordt gemaakt van een gebruikersclub met
maar liefst 50 leden.
Naast acht scooter modellen, produceert Demak ook fietsen, bromfietsen en de bekende
gemotoriseerde 3-wielige taxi brom-scoot-motorfietsen.
Op de achtergrond van dit blokje zien we het zgn. Parlembus, het oude parlementsgebouw in
het het centrum van Kuala Lumpur. Kuala Lumpur betekent overigens "Modderige
Stroom".
| Blokje drie dan, het MZ verhaal. MZ met als thuishaven natuurlijk het Duitse Zschopau,
is een productieverband aangegaan met Hong Leong Industries (van oorsprong een
tegeltjesfabrikant) om in Shah Alam te Selangor een motorfietsfabriek op te zetten. Op 23
augustus 2002 rolde de eerste brommer hier van de band onder de naam MZ-Malaysia. In de modellen vinden we de Oost-Duitse inslag terug. Voor de 125 SM werd gewoon de gehele productielijn gekopieerd naar de Maleisische fabriek en de Perentis 125 Classic doet zijn naam eer aan met het sukkelig ogende hoog gemonteerde voorspatbord. Op de blokrand vinden we de verkeerstoren van Kuala Lumpur International Airport alsmede het bekende fabriekslogo. |
Op het laatste blokje twee modellen van de Mofaz Motosikal Sdn (MOMOS) company, op de markt gebracht onder de naam Nitro. De vestigingsplaats is Johor Bahru te Johor sinds februari 1980. Deze fabriek onderhoudt stevige banden met het concern dat ook Ducati, Agusta, Cagiva en Husqvarna onder de vleugels heeft. Vandaar dat we de naam Cagiva terug vinden in één van de typenamen.

De Mofaz group zit diep geworteld in de motorwereld. De Groep Mofaz is
vooral bekend van de helmmerken Nolan en X-Lite.
De in licentie gemaakte Cagiva heeft een uitbundige kleurstelling, een cilinderinhoud van
115,9 cc en bijna 24 PK, zes versnellingsbak en voor en achter schijfremmen.
| Het andere modelletje zullen Nederlandse motorfreaks herkennen als een model van het merk Mors. Ik kan me vergissen maar ik heb een oud foldertje van dit merk die er precies op lijkt. Het blokje van deze chopper meet 148 cc. Al met al zoals hier getoond een lightweight-heavyshaped custom: de Nitro Windstar. |
Bangkok 2003 opdrukken.
In Thailand werd van 4 tot 13 oktober 2003 een World Philatelic
Exhibition gehouden in het Impact Convention Center te Muang Thong Thani, Nonthaburi,
waarop de Pos Malaysia aanwezig was.
Zoals tegenwoordig gebruikelijk is voor postadministraties, werden er voor dit evenement
speciale uitgiftes gepland. Maleisië koos ervoor om de serie Motosikal dan Skuter te
voorzien van het Logo van Bangkok 2003, maar dan alleen de in vel uitgegeven zegels, dus
de 30 en 50 sen zegels. Op de velrand werd ook nog eens het logo afgebeeld.

FDC's, daadwerkelijk gestempeld op Bangkok 2003 kregen ook nog eens een extra stempel; hier die van de openingsdag: Al met al dus een aardige uitbreiding van ons verzamelgebied. Met dank aan: WWW.FILATELIC.COM Hans de Kloet |