Pos Malaysia

heeft ons verblijd met een heuse explosie aan motorzegels en verzamelwaardige artikelen de laatste maanden. Op de site van Kenneth Loh (WWW.FILATELIC.COM) kwam ik vele wetenswaardigheden over deze zaken tegen waarvan konde.
Het hele verhaal begint met de uitgifte:

Merdeka-Serie II, 46 years of independence.
(19 augustus 2003)

Met deze serie wordt de onafhankelijkheid herdacht. Het door de Engelsen beheerste gebied, werd in 1946 onafhankelijk als de staat Malacca. Na diverse regeringsvormen werd op 16 september 1963 de Maleisische Federatie uitgeroepen.
De uitgifte bestaat uit twee zegels en een blok. Op de zegels de vlag van Maleisië, Jalur Gemilang genaamd, samenhangend met een sierveld met het Maleisische wapen, een zegel met de vlag in de wind op het Plein van de Vrijheid, en een blokje met daarop een afbeelding van de intocht van de eerste Eerste Minister, YTM Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj, begeleid door motorpolitie op weg naar Padang Pahla-wan (het Strijders veld) te Banda Hilir op 20 februari 1956. Daar werden door hem de voorbereidingen tot de staat Maleisië aangekondigd. Op het blokje van de waarde 1 Maleisische ringgit (RM) staat alles ook beschreven.

En dan komt de 27ste september van 2003. Uitgifte van:

Malaysian made vehicles serie IV
Motorcycles & Scooter series 1

Zoals uit de titel klinkt, kunnen we dus in ieder geval nog een vervolg verwachten op deze uitgifte.
Deze uitgifte geeft in ieder geval al een hele uitbreiding aan onze Oosterse collectie; vijf zegels en vier blokuitgiften, de losse zegels dan nog eens overdrukt en in grote vellen met siervelden erin.
Nu, laten we maar beginnen met de losse zegels. Alle modellen op deze zegels zijn van het merk Modenas. Omdat ik vermoed dat Eric de zegels en blokken wel zal tonen, beperk ik me tot de beschrijving ervan.
Modenas, een merk waar wij van horen tijdens de GP's en Superbike races (het door het benzinemerk Petronas gesponsorde FP1 team met Carl Fogarty en Troy Corser) maar niet in ónze straten tegenkomen, staat voor de afkorting van Motosikal Dan Enjin Nasional. Het merk werd in 1995 opgericht in samenwerking met Kawasaki Industries in het kader van Vision 2020 plan om Maleisië als industrieland op de wereldkaart te krijgen.
De eerste 100 gefabriceerde motorfietsen (model Kriss; een zoveelste Honda Supercub kloon) reden mee in de Merdeka optocht van 1996.

Op de 30 sen zegel vinden we de eerste echte motorfiets van Modenas: de Jaguh 175. De Jaguh wordt geleverd in de kleuren Metallic Silver en Ocean Blue, en lijkt wel erg veel op het kleinste model van de Kawa Eliminator familie.

De volgende zegel is er een van 50 sen en toont de Karisma 125, een viertakt automaat scootermodel met het blok meeverend naast het achterwiel gemonteerd. Op de achtergrond vinden we, hoe toevallig, een afbeelding van de Petronas torens te Kuala Lumpur, welke lange tijd met hun 452 meter de hoogste torens ter wereld waren.

 

Dit zegel is samenhangend gedrukt met een ander 50 sen zegel waarop de Kriss 1.
De Kriss 1, die van de optocht, heeft als krachtbron een 111cc tellend viertakt motorblokje met vier versnellingen. Met dit model werd in korte tijd groot succes geboekt in de regio maar ook daarbuiten (Griekenland, Malta en Turkije).

Dan nóg twee samenhangende zegels van 50 sen met daarop het vervolgmodel van de Kriss, de 2, met als enige wijziging een remschijf voor. Op het zegel zien we de 300 meter lange Seri Saujana brug te Putrajaja.
Dan op de andere zegel alweer een Kriss maar nu het SG model waarbij de S voor standaard staat. Wel heeft deze als extra een extra zware vering, een echte bezorgfiets dus. Op alle op de zegels staande modellen is het als extra verkrijgbare transportmandje gemonteerd.

Van Kenneth kreeg ik deze foto van een Maleisische bakker op de Molenas Kriss SG.


Zoek de brommert.

De zegels zijn gedrukt in drie vellen van elk twintig zegels, met vier extra zegelvelden waarop een silhouet-afbeelding van de motoren, en in de velranden een detail van de motoren. De Jaguh heeft een heel vel voor zich alleen terwijl de anderen dus samenhangend en elk dus tien keer in een vel voorkomen.

Op de FDC staat een voorwiel van de Jaguh 175 in de gele kleur.

Speciaal voor deze uitgifte heeft Pos Malaysia een fraaie verzamelmap gemaakt met daarin ruimte voor de drie vellen en een vakje voor een FDC en/of het Presentation Pack, en op de achterzijde info over de motormerken op de blokken:

Dan komen we aan de blokken. Alle blokken dragen twee zegels van RM 1. De tanding is zgn. gedeeltelijke lijntanding die in twee aparte processen is aangebracht, hetgeen soms leuke verschuivingen tot gevolg heeft gehad, zie de afbeeldingen hiernaast.

Een andere variëteit bij de blokken is het "watermerk verticaal". Het watermerk in het papier, gevormd door grote letters, luidt "POST.OFFICE".

Op het eerste blokje vinden we twee motoren van het merk Comel. Het merk wordt geproduceerd door Alied Pacific Motor te Selangor. Dit bedrijf is in 2002 opgericht en is bij mij eigenlijk nog geheel onbekend. Het enige wat ik hiervan kan melden is dat ze naast ruim acht modellen scooters ook lichte Quads fabriceren.
Op de achtergrond zien we hetzelfde plein als afgebeeld op de FDC van de Merdeka serie: het Dataran Putrajaya te Putra.

Op het tweede blok staan de twee topmodellen van DEMAK. Links de Beetle en rechts de luxe Adventurer.

Demak is een gezamenlijk project van de staat en buitenlandse investeerders in Kuching te Sarawak, en is pas in 2002 opgericht en in mei 2003 met de productie van motorfietsen begonnen.
Leuk vind ik nog wel dat op de website melding wordt gemaakt van een gebruikersclub met maar liefst 50 leden.
Naast acht scooter modellen, produceert Demak ook fietsen, bromfietsen en de bekende gemotoriseerde 3-wielige taxi brom-scoot-motorfietsen.
Op de achtergrond van dit blokje zien we het zgn. Parlembus, het oude parlementsgebouw in het het centrum van Kuala Lumpur. Kuala Lumpur betekent overigens "Modderige Stroom".

Blokje drie dan, het MZ verhaal. MZ met als thuishaven natuurlijk het Duitse Zschopau, is een productieverband aangegaan met Hong Leong Industries (van oorsprong een tegeltjesfabrikant) om in Shah Alam te Selangor een motorfietsfabriek op te zetten. Op 23 augustus 2002 rolde de eerste brommer hier van de band onder de naam MZ-Malaysia.
In de modellen vinden we de Oost-Duitse inslag terug. Voor de 125 SM werd gewoon de gehele productielijn gekopieerd naar de Maleisische fabriek en de Perentis 125 Classic doet zijn naam eer aan met het sukkelig ogende hoog gemonteerde voorspatbord.
Op de blokrand vinden we de verkeerstoren van Kuala Lumpur International Airport alsmede het bekende fabriekslogo.

Op het laatste blokje twee modellen van de Mofaz Motosikal Sdn (MOMOS) company, op de markt gebracht onder de naam Nitro. De vestigingsplaats is Johor Bahru te Johor sinds februari 1980. Deze fabriek onderhoudt stevige banden met het concern dat ook Ducati, Agusta, Cagiva en Husqvarna onder de vleugels heeft. Vandaar dat we de naam Cagiva terug vinden in één van de typenamen.

De Mofaz group zit diep geworteld in de motorwereld. De Groep Mofaz is vooral bekend van de helmmerken Nolan en X-Lite.
De in licentie gemaakte Cagiva heeft een uitbundige kleurstelling, een cilinderinhoud van 115,9 cc en bijna 24 PK, zes versnellingsbak en voor en achter schijfremmen.

Het andere modelletje zullen Nederlandse motorfreaks herkennen als een model van het merk Mors. Ik kan me vergissen maar ik heb een oud foldertje van dit merk die er precies op lijkt. Het blokje van deze chopper meet 148 cc. Al met al zoals hier getoond een lightweight-heavyshaped custom: de Nitro Windstar.

Bangkok 2003 opdrukken.

In Thailand werd van 4 tot 13 oktober 2003 een World Philatelic Exhibition gehouden in het Impact Convention Center te Muang Thong Thani, Nonthaburi, waarop de Pos Malaysia aanwezig was.
Zoals tegenwoordig gebruikelijk is voor postadministraties, werden er voor dit evenement speciale uitgiftes gepland. Maleisië koos ervoor om de serie Motosikal dan Skuter te voorzien van het Logo van Bangkok 2003, maar dan alleen de in vel uitgegeven zegels, dus de 30 en 50 sen zegels. Op de velrand werd ook nog eens het logo afgebeeld.

FDC's, daadwerkelijk gestempeld op Bangkok 2003 kregen ook nog eens een extra stempel; hier die van de openingsdag:

Al met al dus een aardige uitbreiding van ons verzamelgebied.

Met dank aan: WWW.FILATELIC.COM

Hans de Kloet

 

Naar boven   -   Terug naar vorige pagina   -   Home